Showcase’y to świetne okazje, aby zdobyć nowe skille i poznać ludzi z branży. Czas zatem na pierwsze postanowienie noworoczne — zaplanuj nie tylko wyjazd na przyszłoroczny showcase, ale również spotkania i konkretne aktywności, jakie zamierzasz tam podjąć!
Oczywiście, że można jechać na showcase bez planu i spędzić tam świetny czas. Atrakcji podczas tego typu festiwali i konferencji nie brakuje, więc nawet pojawiając się w centrum wydarzeń zupełnie spontanicznie, można wiele na tym zyskać. Warto jednak wykorzystać w pełni nadarzającą się okazję i przygotować dokładny plan działania na przyszłoroczne showcase’y, bo nawet jeśli nie znalazłeś się w line-upie, wciąż możesz wynieść z tego masę korzyści!
Czym jest showcase?
Zacznijmy od podstaw, czyli odpowiedzi na pytanie czym w ogóle jest showcase. To wydarzenie branżowe, skierowane przeważnie do młodych, początkujących artystów oraz osób pracujących w muzyce na różnych płaszczyznach, od managerów, przez bookerów po dziennikarzy. W całej inicjatywie chodzi o to, aby w jednej przestrzeni w tym samym czasie zgromadzić jak najwięcej przedstawicieli branży muzycznej, który mogą się spotkać, poznać, porozmawiać, wymienić doświadczeniami i nawiązać relacje, a może i dogadać się na jakąś współpracę. Tego typu festiwale obejmują zazwyczaj część edukacyjno-konferencyjną z wykładami, panelami dyskusyjnymi oraz warsztatami, a także koncertową, w ramach której młodzi artyści mają możliwość zaprezentowania się na scenie w krótkich setach.
Gdzie na showcase?
Zanim przejdziemy do tworzenia planu na wyjazd showcase’owy, należy zorientować się, jakie mamy opcje. W Polsce sezon branżowych festiwali i konferencji startuje wiosną w Gdańsku, gdzie w kwietniu odbywa się lokalny Sea You. Również w kwietniu ma miejsce jeden z największych showcase’ów nad Wisłą, spadkobierca kultowego Spring Breaka — Next Fest. Na przełomie maja i czerwca odbywa się również lokalny WrOFF, a druga połowa roku należy do łódzkiego Great September, poznańskiego 33 Showcase, sygnowanego wytwórnią 33 Records oraz krakowskiej konferencji z najdłuższą w Polsce tradycją — Tak Brzmi Miasto.
Warto również zwrócić uwagę na to, co w kontekście showcase’owym dzieje się za granicą. W Europie sezon otwiera się już w styczniu największym obok niemieckiego Reeperbahn, holenderski Eurosonic Noorderslag (ESNS). Wiosną odbywają się Ment Ljublijana, Budapest Showcase HUB, SXSW w Austin, TX, USA, Tallin Music Week czy Primavera Sound. Jesień należy zaś m.in. do: Waves Vienna, Focus Wales w Wielkiej Brytanii, wspomnianego Reeperbahn Festival w Niemczech, Airwaves na Islandii czy Pin Music w Macedonii.
Wypromuj się na showcase!
Przygotowania do nadchodzących showcase’ów zacznij od tego, jakie są w ogóle Twoje cele na przyszły rok? Skupiasz się na paru singlach, a może szykujesz się do wydania albumu? A może cały focus kierujesz na granie koncertów i chcesz dostać się na jak najwięcej festiwali? W dwóch pierwszych przypadkach warto zaplanować sobie wyjazdy na te festiwale, na których będziesz mieć okazję spotkać się z interesującymi Cię dziennikarzami. Spróbuj umówić się z kilkoma z nich na wywiad, który przy okazji zarejestrujecie. Możesz również przygotować specjalną akcję promocyjną, dzięki której wypromujesz swój najnowszy materiał w najbardziej naturalnym środowisku, czyli wśród ludzi z branży i prawdziwych muzycznych zapaleńców!
Poznaj ludzi i załatw sobie deale
Jeśli w przyszłym roku zamierzasz grać sporo koncertów, koniecznie zrób research pod kątem bookerów i organizatorów koncertów oraz festiwali, którzy będą obecni na miejscu. Warto również porozmawiać z managerami w kontekście supportów, wspólnych koncertów, a może i całej trasy. Z jednego, dobrze wykorzystanego showcase’u można wrócić z kilkoma nowymi bookingami w Twoim koncertowym kalendarzu!
Nie zapomnij również o innych artystach, którzy są dla Ciebie niemniej istotni w całej tej układance. To właśnie z nimi możesz nawiązać znajomości, które przerodzą się we wspólne numery, albumy czy koncerty. Istotna jest również wymiana zasobów! Być może Ty znasz bookera, którego szuka inny zespół, a on w zamian jest w stanie polecić Ci sprawdzonego managera?
Przed wyjazdem na showcase, koniecznie przejrzyj listę delegatów, którzy pojawią się na konferencji i zastanów się, które z tych kontaktów mogą być Ci potrzebne w najbliższym czasie. Zamiast siedzieć przy piwku ze starymi znajomymi i narzekać, jaka to „branżunia trudna”, spróbuj tym razem pozałatwiać parę deali. Trzymam kciuki za owocny wyjazd!!
Zobacz również: Less is more! Wyrzuć z press packa niepotrzebne rzeczy!