Brak porządku w press packu nie zwiastuje niczego dobrego. Po pierwsze, nie świadczy dobrze o potencjalnej współpracy z Tobą, która może się wydać chaotyczna i zniechęca do sprawdzenia zawartości. Po drugie, przysparza sporo trudności logistycznych. Sprawdź, jak tego uniknąć!
Źle opisany press pack = brak Twojego singla w audycjach
Ileż to razy dostałam press packi podpisane „MASTER 23434.535”, a w nich zdjęcia „DCIM 56034”. Brak odpowiednio opisanych plików i folderów to pierwszy krok do tego, aby potencjalny dziennikarz nie był zainteresowany zagraniem Twojego numeru w swojej audycji!
Wyobraźmy sobie taką sytuację — jestem dziennikarką muzyczną i przygotowuję się do jutrzejszej audycji. Parę dni temu dostałam na mail świetny numer od Iksa Iksińskiego, który chciałabym zagrać. Pamiętam, że go pobrałam, ale nie pamiętam, gdzie się zapisał. Wyszukuję więc „Iks Iksiński” – pusto. Pamiętam tytuł – „IKS”, próbuję. Nic. Może jednak nie pobrałam? Maila już nie znajdę, od tamtej pory wymieniłam już setki innych wiadomości. No trudno, zagram coś innego. Parę tygodni później podczas sprzątania dysku, znajduję ten świetny numer. Nic dziwnego, że nie mogłam go namierzyć, skoro jego tytuł to „WERSJA FINAL #4”.
Teraz odpowiedz sobie na pytanie, czy to aby na pewno nie jest opowieść o Tobie?
Zobacz również: Less is more! Wyrzuć z press packa niepotrzebne rzeczy!
Jak podpisać swój press pack?
Aby uniknąć podobnego scenariusza, otwórz swój press pack i sprawdź poprawność jego opisów. Zacznijmy od początku, czyli od nazwy folderu, która powinna zawierać Twój pseudonim artystyczny i informacje, czego dotyczy press pack, czyli tytuł singla bądź albumu, np.: „Iks Iksiński — IKS”, bądź „Iks Iksiński — BIO” lub „Iks Iksiński — oferta koncertowa”.
Oczywiście, nie ma jednego słusznego schematu opisywania press packa. Chodzi przede wszystkim o to, aby jego elementy były czytelne i mogły funkcjonować autonomicznie, wciąż będąc łatwe do zidentyfikowania. Oto przykładowe opisy poszczególnych składowych press packa:
- pliki muzyczne: nazwa zespołu/artysty — tytuł utworu, np. Iks Iksiński — IKS
- press: nazwa zespołu/artysty — tytuł utworu/albumu, press, np. Iks Iksiński — IKS, press
- metadane: nazwa zespołu/artysty — tytuł utworu/albumu, metadane, np. Iks Iksiński — IKS, metadane
- zdjęcie: nazwa zespołu/artysty, fot. xyz, np. Iks Iksiński, fot. xyz
- okładka: nazwa zespołu/artysty — tytuł utworu/albumu, okładka singla/albumu, np. Iks Iksiński — IKS, okładka singla
W ten sposób każdy, kto otrzyma Twój press pack, łatwo się w nim odnajdzie, a dziennikarz bez problemu zidentyfikuje każdy z jego elementów, nawet jeśli te zagubią się gdzieś w czeluściach jego dysku. Ponadto pozwoli to odpowiednio opisać Twoje metadane na stronach stacji radiowych lub portali. Koniec z publikowaniem Twojego singla bez okładki lub z randomowym zdjęciem sprzed 10 lat znalezionym w sieci!