Dla odbiorców to często pierwszy kontakt z nowym artystą, a dla wielu muzyków — niesłusznie zaniedbany obszar. Odpowiednie opisy naszych profili w social mediach to jedna z najważniejszych kwestii budujących  wizerunek artysty. Bardzo często ją pomijamy, a przecież uporządkowanie bio i wyróżnionych relacji to nie jest wielka rzecz!. Sprawdź, czy masz  w swoim bio wszystkie potrzebne elementy!

Na widoczność w sieci składa się wiele elementów, a samo posiadanie i prowadzenie social mediów nie wystarczy. Dziś zajmiemy się kwestią bio i najważniejszych informacji, które powinny się pojawić na Twoim feedzie.

BIO — wyróżnij się!

BIO może przybierać najróżniejsze formy. Warto zadbać o to, aby w Twoim press packu pojawił się bardziej obszerny opis Twojej działalności, z którego będziesz mógł/mogła korzystać w przyszłości i dowolnie je skracać na potrzebę konkretnych formatów. W social mediach nie mamy miejsca na rozpisywanie całej historii Twojego projektu muzycznego. Jest to zresztą niepotrzebne, bowiem chodzi o to, żeby ktoś, trafiając na Twój profil, mógł od razu dowiedzieć się: kim jesteś i z czym ma tutaj do czynienia.

W jednym/dwóch zdaniach należy zatem zawrzeć informacje: kim jesteś i co masz do zaoferowania. Nie chodzi jednak o opis w stylu „Hej, tu Zdzicha. Zajmuję się PR-em”. Jesteś przecież artystą/artystką, obracamy się w środowisku sztuki. Niech Twojemu opisowi nie zabraknie kreatywności! Zadbaj o to, aby Twoje BIO Cię wyróżniało, aby po przeczytaniu go, ktoś poczuł się zaintrygowany i nie miał wrażenia, że trafił na kolejny profil artysty/artystki/zespołu, jakich wiele. Zastanów się, co wyróżnia Cię z tłumu i postaraj się zawrzeć to w swoim bio.

Linki do zewnętrznych profili

Nagminnie spotykam profile na Facebooku, których właściciele nie korzystają ze świetnego narzędzia, jakim jest możliwość podlinkowania Waszych innych profili w social mediach w swoim BIO. Biegnij zatem sprawdzić, czy na Twoim Facebooku znajduje się link do Instagrama, WWW czy Twojego najnowszego singla na YouTube (i nie zapomnij go aktualizować!).

Podobnie kwestia ma się na Instagramie. Tu mamy jednak do dyspozycji 3 pola z linkiem. Jeśli masz ich więcej, stwórz swój unikalny, zbiorczy link za pomocą usługi linktr.ee lub podobnej. Wygenerowany w ten sposób odnośnik będzie mógł szybko i w prosty sposób przenieść Twoich fanów do wszelkich najważniejszych miejsc w sieci: do sklepu z merchem, do preorderu płyty, do presave’a, do teledysku, do streamingów, itd. A skoro już przy Instagramie jesteśmy…

Stwórz wyróżnione relacje!

Nic nie angażuje bardziej Twoich nowych, potencjalnych obserwujących, którzy właśnie dotarli — być może przypadkowo — na Twój profil, niż wyróżnione relacje! Należy je potraktować jak rozwinięcie bio — to właśnie tam, powinny znaleźć się najważniejsze rzeczy o Tobie. Zadbaj o kilka podstawowych relacji:

  • O MNIE: przedstaw się i swoją twórczość w kilku kafelkach (max. 10) i zadbaj o to, aby ta relacja zawsze wyświetlała się na pierwszym miejscu
  • KONCERTY: wrzuć kilka highlightowych relacji z tego, jak grasz
  • PREMIERY: pochwal się swoimi ostatnimi premierami!
  • MEDIA: pokaż, co o Tobie piszą!
  • RADIO: zagrali Twój numer w radiu? Zostaw sobie po tym pamiątkę!

Zastanów się, jakie aspekty Twojej twórczości warto jeszcze wyróżnić. Być może robisz coś również poza muzyką, czym warto się pochwalić?

PAMIĘTAJ!

Wszystko z umiarem. Nie zasyp swoich odbiorców masą relacji, które będą skipowane. Zadbaj również o wizualny aspekt swojego profilu przez odpowiednie okładki swoich wyróżnionych relacji.

Przejrzyj swoje profile i upewnij się, czy na pewno masz tam wszystko, co potrzebne. To naprawdę istotne, chociażby dla Twoich potencjalnych fanów, którzy chcą się czegoś o Tobie dowiedzieć jak i dla dziennikarzy, którym linki do wszystkich profili w jednym miejscu z pewnością ułatwią research na Wasz temat!