W dzisiejszym, dynamicznym świecie muzycznym, gdzie każdego dnia pojawiają się nowi artyści i utwory, planowanie to klucz do sukcesu. Bez strategii i harmonogramu działań łatwo zgubić się w natłoku obowiązków i stracić cenny czas. Dlatego tak ważne jest, abyś — jako muzyk — potraktował promocję swojej twórczości z należytą powagą i zaplanował ją z wyprzedzeniem.
Zanim ruszysz z promocją
Nawet myślenie i działanie to rzeczy, które warto robić w odpowiedniej kolejności. Jestem zwolennikiem zachowania właśnie takiej: najpierw planujemy, potem wdrażamy. Zatem zanim zaczniesz publikować posty, wysyłać maile i organizować koncerty, odpowiedz sobie na kilka kluczowych pytań:
- Jakie są Twoje cele? Co chcesz osiągnąć dzięki promocji swojej muzyki? Zwiększyć liczbę fanów na Instagramie? Wyprzedać bilety na koncerty? Trafić na playlisty Spotify? A może podpisać kontrakt z wytwórnią? Jasno określone cele pomogą Ci skupić się na odpowiednich działaniach.
- Kim jest Twoja grupa docelowa? Do kogo chcesz dotrzeć ze swoją muzyką? Kim są Twoi idealni fani? Określ ich wiek, zainteresowania, preferencje muzyczne, a nawet styl życia. Im lepiej poznasz swoją publiczność, tym skuteczniej do niej dotrzesz.
- Jaką strategię obierzesz? Jakie kanały promocji wykorzystasz? Media społecznościowe? Własną stronę internetową? Serwisy streamingowe? A może tradycyjne media, takie jak prasa czy radio? Wybierz te kanały, które są najbardziej odpowiednie dla Twojej muzyki i grupy docelowej.
Planuj długofalowo
Mając jasno określone cele, grupę docelową i strategię, możesz przystąpić do planowania działań — zarówno tych długoterminowych, jak i krótkoterminowych.
- Kalendarz wydawniczy: Jeśli planujesz wydać singiel lub album, ustal datę premiery i zaplanuj działania promocyjne, które ją poprzedzą. Możesz np. publikować teasery w mediach społecznościowych, udzielać wywiadów, organizować konkursy dla fanów.
- Harmonogram koncertów: Jeśli chcesz koncertować, zaplanuj trasę, zarezerwuj miejsca i zacznij promować wydarzenia z wyprzedzeniem. Im wcześniej zaczniesz, tym większa szansa na sukces.
- Współpraca: Nawiązuj kontakty z mediami, blogerami muzycznymi, a także innymi artystami. Współpraca to świetny sposób na dotarcie do nowych odbiorców.
Mając jasno określone cele długoterminowe, łatwiej wytyczysz sobie punkty, które musisz osiągnąć po drodze do głównego celu.
Na bieżąco, ale nie na spontanie
Kiedy masz już długofalowe cele, zaplanuj wszystko, co musi wydarzyć się w krótkim terminie. Może to być choćby plan publikacji w social mediach na najbliższy miesiąc, kampanie reklamowe, newslettery do wysłania, albo rolki do nagrania. Dużo łatwiej pracuje się z content marketingiem, gdy nie działa się spontanicznie, a metodycznie. Możesz wtedy część treści przygotować „hurtowo”, co zajmuje mniej czasu.
Jednocześnie oszczędzasz sobie stresu w sytuacjach, gdy wydarza się coś nie spodziewanego, a przecież „coś dzisiaj trzeba wrzucić na sociale!”. Dlatego warto opracować i przygotować content plan, w którym określisz co i kiedy będziesz publikować i jaki cel chcesz osiągnąć danym postem, rolką czy ankietą. Nagranie rolki, napisanie copy do posta, przygotowanie newslettera — to nigdy nie trwa dłużej, jeśli jest robione z wyprzedzeniem, a daje Ci spokój ducha na wypadek wszelkich niespodziewanych sytuacji (choćby nagłej choroby!).
W idealnym świecie kalendarz contentowy powinien być zapełniony gotowcami na cały najbliższy tydzień.
Elastyczność i otwartość to podstawa
I kiedy masz już gotowy plan, przygotowane posty i rolki -– nagle BAM! Przychodzi nominacja do Ważnej Nagrody, ukazuje się nagrany trzy miesiące temu prestiżowy wywiad, albo wchodzi na TikToka nowy trend, na który masz świetny pomysł. Co wtedy?
To oczywiste! Każdy plan, nawet najlepszy, można modyfikować, jeśli sytuacja tego wymaga. Post przygotowany na dziś możesz przesunąć w swoim kalendarzu na później, a opublikować to, co jest aktualnie najbardziej potrzebne. Pamiętaj, że plan, który masz zanotowany, znasz tylko Ty, a nie Twoi fani — zmiana harmonogramu nie zmienia im zupełnie nic!
Plany warto zmieniać nie tylko w odpowiedzi na bieżące wydarzenia. Modyfikacje są bardzo wskazane także wtedy, gdy widzisz, że coś nie działa! Po to należy cały czas monitorować i analizować własne działania marketingowe, sprawdzać wyniki, zaangażowanie i efektywność kampanii, postów czy newsletterów. Opierając się o to, zmieniaj swoje plany (oczywiście najlepiej z pewnym wyprzedzeniem) tak, aby Twoje działania przynosiły coraz lepsze rezultaty.
Promocja muzyki to maraton, a nie sprint
Planowanie to klucz do sukcesu w promocji muzycznej. Określ swoje cele, zaplanuj działania — zarówno długoterminowe, jak i krótkoterminowe, staraj się przygotowywać jak najwięcej materiałów z wyprzedzeniem, ale jednocześnie zachowaj elastyczność i czujność, by w razie czego modyfikować własne plany. Pamiętaj, że promocja muzyki to nie sprint, a maraton i to z przeszkodami. Im więcej rzeczy przygotujesz z wyprzedzeniem, tym łatwiej będzie ustać na nogach i utrzymać tempo.