Czy istnieje wzór na poprawny press pack? Jeszcze jak! Oto przepis na to, co powinno się w nim znaleźć, a co kategorycznie powinieneś z niego wyrzucić.

P R Z E J R Z Y S T O Ś Ć

To klucz do sukcesu w przypadku poprawnego press packa i słowo, które będzie nam dziś przyświecało. Ileż to razy otrzymałam press packi, z których treści wylewały się na wszystkie strony monitora. Czegóż tam nie było! Ale zanim przejdziemy do tego, co powinno się znaleźć w Twoim press packu, a raczej czego nie powinno w nim być — kilka podstawowych informacji.

Czym jest press pack?

Press pack to przestrzeń, w której znajdują się najpotrzebniejsze materiały prasowe na temat Twojej twórczości. Jego odbiorcami są dziennikarze, którzy na bazie tych materiałów mogą szybko stworzyć własny tekst lub zdobyć najważniejsze informacje do wykorzystania w audycji.

press pack

press pack

Gdzie umieścić press pack?

Dysk, dysk, tylko i wyłącznie dysk online! Żadne wetransfery, które wygasną po 7 dniach, ani tym bardziej (o zgrozo!) osobne, luźno latające pliki załączane w mailu, które trzeba każde z osobna pobierać. Poczciwy wujek Google i jego dysk będą jedną z najlepszych opcji. Dobrze sprawdzą się również chmury Dropbox czy OneDrive.

Jak nazwać press pack?

Skoro masz już wybrany dysk, stwórz w nim osobny folder i — UWAGA odpowiednio go podpisz! Zrób to skrupulatnie, wręcz uniwersytecko. Wyobraź sobie bowiem, że wszyscy artyści nazywają swoje foldery “PRESS PACK”, a dziennikarz dostaje takich dysków kilka lub kilkadziesiąt. Skąd ma wiedzieć, który jest Twój???

Najlepszy schemat na nazwę Twojego press packa to “nazwa artystyczna — tytuł utworu/albumu, press pack”, np. “Zdzicha — robię PR, press pack”. Teraz mój press pack już nigdy nikomu nie zniknie!

Co powinno znaleźć się w press packu?

Teraz możemy spokojnie przejść do tego, co powinien zawierać Twój press pack. Oto najważniejsze elementy, bez których się nie obędzie w przypadku singla:

  1. Utwór w formacie .wav, (.mp3 można dorzucić dodatkowo, ale .wav to absolutna konieczność!)
  2. Okładka singla w wysokiej rozdzielczości (bo jak ktoś będzie chciał w niewysokiej, to łatwiej zmniejszać niż powiększać)
  3. Metadane: autorzy tekstu; kompozytorzy; osoby odpowiedzialne za produkcję, miks, mastering; wydawca; długość utworu; gatunek; kod ISRC (!), ew. członkowie zespołu — kto, na czym gra
  4. Zdjęcia promocyjne: 2-3, zarówno w pionie, jak i w poziomie
  5. Press: informacja prasowa o Twojej premierze, w której opiszesz swój najnowszy utwór

W przypadku albumu zawartość jest ta sama, tyle że załączamy dodatkowy podfolder ze wszystkimi utworami z płyty w formacie .wav do  odsłuchu, a metadane muszą zostać opisane do każdej piosenki z osobna. I to tyle!

Less is more

Im mniej rzeczy będzie w Twoim press packu, tym łatwiej będzie się w nim odnaleźć i tym bardziej będzie on zachęcał do sprawdzenia jego zawartości. Nie wrzucaj do niego całej sesji zdjęciowej, nawet jeśli jesteś z niej mega dumny/dumna. Dziennikarz nie chce tracić czasu na przeglądanie kilkudziesięciu zdjęć i zastanawianie się, które z nich jest najlepsze.

Jeśli chcesz pochwalić się przedpremierowo teledyskiem, wrzuć go jako niepubliczny na YouTube i w treści maila podeślij link, zamiast tracić miejsce na dysku, umieszczając na nim tak duży plik.

Pamiętaj, press pack to Twoja teczka, która powinna być zewnętrzną wizytówką, nie prywatnym archiwum! Im bardziej przyjazny dla dziennikarzy będzie, tym większa szansa, że materiał na Twój temat powstanie i pomoże Ci dotrzeć do nowych fanów.

Zobacz również: Zadbaj o swoje bio i informacje w social mediach