Twoi fani to najcenniejszy kapitał, jaki możesz mieć. Zadbaj o to, aby chętnie wchodzili z Tobą w interakcje, angażowali się w Twoją twórczość i nie byli tylko pustymi cyferkami na liczniku Twoich obserwatorów. To zaprocentuje!
Wiele się dziś mówi o budowaniu fanbase’u. Artyści muszą obecnie dążyć nie tylko do tego, aby mieć stałe grono słuchaczy. W dobie social mediów nie wystarczy, aby ktoś Cię tylko słuchał. Równie istotne, a może nawet ważniejsze, są interakcje, w jakie wchodzisz ze swoimi odbiorcami. Ci mają być nie tylko Twoimi słuchaczami, ale przede wszystkim fanami, których interesuje nie tylko muzyka — to ma być efektem finalnym. Daj się poznać i polubić. Zbuduj relację, pielęgnuj ją i traktuj swoje grono odbiorców jak dobrych znajomych!
Dodaj publikacje w social mediach do swojej codziennej rutyny
Jak do tego dojść? Zacznijmy od podstaw, czyli regularnych publikacji. Nie da się zaangażować fanbase’u, kiedy na Twoim Instagramie lądują 3 posty rocznie, a Twój TikTok od dwóch lat trwa w fazie hibernacji. Twoi obserwatorzy prawdopodobnie już dawno zapomnieli, że istniejesz, nie wspominając już o algorytmach, które zepchnęły Cię na margines widoczności, bo niby po co aplikacje mają promować profil, który nie generuje żadnego ruchu? Stwórz kalendarz, który pomoże Ci wytrwać w regularności postowania i zaplanuj sobie content na najbliższy czas. Spraw, aby tworzenie treści na Twoje social media stało się dobrą zabawą, a nie przykrym obowiązkiem. To wcale nie musi boleć!
Angażuj swoich fanów — kilka prostych sposobów
No dobrze, co w takim razie tak właściwie oznacza angażowanie fanów? Chodzi o to, żeby Twoje treści nie były skipowane, ale skłaniały do zatrzymania się przy nich na dłużej niż ułamek sekundy. Twój obserwator powinien mieć możliwość interakcji z Twoimi treściami, tak, aby poczuł się ważną częścią Twojej społeczności.
Dziś popularne aplikacje dają masę możliwości tworzenia angażującego contentu. Korzystaj z instagramowych naklejek, dzięki którym możesz przeprowadzać ankiety, quizy czy zadawać pytania, a potem udostępniać odpowiedzi Twoich odbiorców. Jest również wiele tradycyjnych sposobów na budowanie relacji z fanami. Spróbuj zaplanować w najbliższym czasie live, podczas którego wspólnie podsumujecie kończący się rok. Poproś swoją społeczność o przygotowanie wspomnień z Tobą, do których odniesiesz się w trakcie relacji live. Po nowym roku możesz zorganizować Q&A w podobnej formule, w ramach którego opowiesz o swoich planach na kolejne 12 miesięcy.
Nie bądź tylko artystą, pokaż swoją codzienność!
Nie zapomnij również o tym, żeby odpowiedzieć na komentarze pod swoim ostatnim postem i używaj stories do pokazywania „behind the scenes” – nie tylko w kontekście muzyki. Może zaprezentuj upieczone i własnoręcznie ozdobione pierniki lub nagraj backstage świątecznego dekorowania domu? Pokaż swoją choinkę i Twoje ulubione bombki. No i koniecznie pochwal się prezentami od Mikołaja! Być może masz możliwość zorganizowania konkursu, w którym można wygrać Twój najnowszy album na CD lub merch? Święta to idealna okazja na takie akcje!
Pamiętaj, że kluczem do sukcesu w kwestii budowania oddanego fabase’u i relacji z Twoimi fanami jest tworzenie angażującego, zróżnicowanego i REGULARNEGO contentu. Bądź kreatywny(a) i otwórz się na możliwości, jakie dają social media!